Min yoga idag

Idag låter jag bilderna tala. Stannar två minuter i varje position innan jag varsamt byter. Mina ögon är stängda och mina andetag djupa. Min yoga idag.

~Namaste~

💚

Annonser

Midsommar

Ute river stormen och regnet piskar mot fönstren. Nerifrån köket hörs ”sommaren är kort” från radion. Uppe på vinden är yogan varm och långsam.

🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃

Glad midsommar till er ! 💚

International Day of Yoga

Dagen till ära bjuder jag på en gammal goding:

Här kommer YinYoga passet för din höft. Att jag väljer just ett höftpass beror kanske på att de flesta är så fast i höften. Många som går med knä eller rygg problem kan ha ett grundproblem med stel höft. Yogiskt sett landar vårt bagage av ledsenhet, rädslor och skuld just i höften och genom att öppna upp i höften sätter vi igång energier, kan leva lättare och känna oss gladare. Om du under passet använder dig av långa djupa andetag,kommer du också att aktivera det parasympatiska nervsystemet och slå på bromsen i din kropp och vem behöver inte bromsa? 

Börja med att sitta och andas 

bli medveten om din kropp och var du har ditt andetag

Ta den tid du behöver

Sätt dig i fjärilen, om du behöver med en kudde

så att höften kommer över knäna

Håll höften framåtroterad låt den inte rulla bakåt

Om du vill kan du fälla överkroppen framåt 

och neråt. Fötterna behöver inte vara så nära kroppen som möjlig

Ju längre bort desto mera Yin

Har du ischias kan du känna att den blir värre i den här positionen 

och bör i så fall helt hoppa över den

Samma sak om du har t.ex. diskproblem nere i ryggen ska du inte låta ryggen bli rund om du går ner

Sländan eller Dragonfly

som den heter egentligen.

Först vill jag påminna om att vi alla är olika skapta. En del kan helt enkelt inte gå ner i sländan eller komma helt ner i de olika positionerna. Det beror på hur höftkulorna ligger mot höftbenet och

hur låna lårbenshalsarna är. 

Vi tycker ofta att Vinyasan är den yogaform som triggar egot att börja tävla

eller som får egot att viska i örat du är inte bra för du är ett kylskåp

Tillsist tror du det och kommer inte tillbaka

Då har hela kärnan i Yogan gått förlorad 

Därför är det också en bra ide att hålla ögonen fast genom hela passet

Du ska titta inåt, inte runt dig

Rätt bra att Yoga hemma just med tanke på 

den här aspekten

Samma varningar gällande ischias och ländryggsproblem gäller här

Och tryck dig aldrig någonsin neråt i en position

Låt andetaget leda 

Förläng utandningen och följ med

Drakar

Jag bara älskar dem, medan jag vet att vissa av er hatar dem

Jag gillar dem för att de verkligen får igång energierna

De prövar vårt tålamod och testar vår förmåga att fokusera på enbart andetagen

Måste vi verkligen justera just nu eller kan vi bli kvar fyra andetag till

låååånga andetag

Drakarna kan också hjälpa mot ischias

Dragon split

Why Not?

Skosnöret

Samma sak här om du har ländryggsproblem 

eller ischias och var försiktig med knäna

Ingen skarp smärta någonsin

Kom ihåg det

Avsluta med en liggande twist 

och till sist shavasana

Stanna i positionerna 3-4 min, är du nybörjare kan det räcka med ett par minuter tillförst. Det här är mitt förslag på YinYoga hemma, gärna på kvällen när stressen lagt sig. Finns många andra pass och många vill använda kuddar och bolster. 

Keep it simple

Ibland vaknar jag alldeles för tidigt av att sängen är för kort och knäna värker eftersom jag inte kan sträcka mig rak i sängen och hunden ligger tvärs över sängen. Ibland vaknar jag för tidigt eftersom någon annan slamrar i köket. I dag vet jag inte vad jag vaknar av, hunden snarkar bredvid mig och i köket är det tyst. Klockan visar 05.15.

Huvudet är tungt och tanken trög men efter hand sorterar hjärnan ut viss fakta om dagen. Som att det är onsdag idag, alla som någon gång bott i det här huset är hemma just nu, jag ska till Vasa, har inte tankat bilen och…. jag går på semester i dag. Japp plötsligt sitter jag på sängkanten och tar in det faktum att det i dag är dagen då jag går på semester.

Tar fram ullmattan och sätter mig för att andas. Räknar ner andetag, börjar på 21. När jag är klar har jag hela mig själv på samma plats. Har lovat mig själv att jag får börja dagen efter min minimeditation men plötsligt vill jag vara kvar. Yogar långsamt ett pass som väcker kroppen.

Så dagens tips: börja enkelt med lätta mål som t.ex. sätt dig på mattan.

Morgonhår och semesterfeelis

Mera yoga i sommar

Med två dagar kvar till semestern drömmer jag om yoga och stillhet. Tänker utmana mig själv till yoga och meditation varje dag. Det har varit si och så med mitt varje dag nu ett tag..

Mina tankar har ibland varit flera km före mig och min kropp har inte riktigt hunnit med. Känner du igen dig?

Att ha roligt på jobbet är inget garanti för att inte bli trött, tvärtom. .. Ofta märker man inte att man blir trött då man har roligt. ( nåja sååå roligt har jag väl inte på jobbet men förbättringsarbete är spännande )

Därför blir det medvetna andetag nu ett tag framöver. Inandningen som tar mig uppåt och utandningen dom tar mig neråt.

🧘🏼‍♀️🧘🏼‍♀️🧘🏼‍♀️🧘🏼‍♀️🧘🏼‍♀️🧘🏼‍♀️🧘🏼‍♀️🧘🏼‍♀️🧘🏼‍♀️🧘🏼‍♀️🧘🏼‍♀️🧘🏼‍♀️🧘🏼‍♀️🧘🏼‍♀️🧘🏼‍♀️

Kanske är vi flera som behöver mera Yoga?

Häng här med mig i sommar så ska vi se om vi kan blåsa liv i yogabloggen.

Sommaryoga och regn

Äntligen regnar det. Imorse kl 5.30 när jag kom ut på trappan ute på ön, då stod luften stilla och fåglarna sjöng. Nu är jag redan uppe i stan, har dragit en lagom tråkig klänning över huvudet, tvingat in håret i knut och känner mig redo för dagen. Nu väller regnet ner.

Sommaryogan börjar idag kl 19.45 🍃🍃🍃🍃🍃🍃 Fortsätter det regna är vi inne i GymKampen annars ute vid Kuddnäs.

P.s Igår simmade jag efter bastun ( nåja simma är ett starkt ord)

.. och jag har tre dagar till semestern

Yoga- och vandringsresan

Om du skulle vilja hitta på något i Nykarleby en måndag, ja då föreslår jag att du flyttar dina planer till en annan dag. I går satt jag snopet utanför Brostugans cafe och googlade de cafén och restauranger som finns i vår vackra lilla stad. Resultat 0. Alla har stängt på måndagar.  Jag är varken upprörd eller  irriterad på företagarna eftersom jag nog förstår att det finns en orsak till detta och att de behöver sin vila och kanske är inte heller underlaget tillräckligt i vår metropol till stad. Men bara som ett tips till er andra.

Därför hamnade Gerd och jag i vår vildvuxna trädgård för att gå igenom programmet för resan till Almunecar. Det kommer att bli toppen, Gerd har planerat så fint program till oss. Vi kommer bl.a. att besöka Alhambra som var det sista av de moriska fästena som höll stånd mot kristenheten. Alhambra är ett nationellt kulturminnesmärke och finns på Unescos världsarvslista.

 

Vi kommer också att besöka Frigiliana som anses vara en av de vackraste vita byar i Andalusien. Vill man inte vandra runt i pittoreska byar kan man välja att tillbringa dagen på stranden t.ex. i Nerja. Trots att det är en sådan lyxbuffé som Gerd serverar oss kan det vara skönt att någon dag bara vara och då är det fritt fram.

 

Under veckan kommer det att finnas möjlighet att Yoga både morgon och kväll. Varje morgon kan starta på yogamattan antingen nere vid stranden, uppe på hotellets takterass eller inomhus vid regn. Jag har under mina år som yogalärare undervisat tre olika yogastilar men har den senaste tiden mest fokuserat på den Yoga som får Dig att må bra, d.v.s. mina klasser anpassas alltid efter gruppen och du har möjlighet att få individuell handledning. Därför har jag inte heller planerat in x antal vinyasa timmar eller x antal yintimmar eftersom jag ännu inte vet vad som får dig att må bra. Om du vill kan du alltid skicka mail till mig och berätta vad du har för förväntningar på yogan och jag tror också att du redan i din anmälan har fått sätta ner tankar om din yoga. Jag tror att det kommer att bli så bra och kom ihåg att yogan är valfri. Kanske vill du yoga bara två gånger under hela resan, det är helt OK. Kanske är du den som helst bara yogar på morgon, det är också OK. Eller kanske är du den som absolut inte vill stiga upp på morgon, då kan du välja ett kvällspass.

På hotellet finns också ett gym om du känner att du inte vill lämna din träning bara för att du har semester. Gillar du dans så kan vi också gå ner till stranden och köra ett Afro Power pass. Så du förstår på den här resan kan du välja det som passar dig bäst; ett glas sangria och poolhäng duger lika bra som en vandring och ett yogapass.

 

Det finns ännu fem platser kvar, kanske är en av dem din ?

Den där känslan av balans

Har du testat balansövningar medan du tänkt på hur dålig du är när kroppen svajar hit och dit, i ögonvrån har du sneglat på grannens fot som stadigt nästan är uppe i örat på dig?

Testa istället att stå stadigt med fötterna ihop, blicken fastlimmad vid en punkt långt fram ungefär i brösthöjd och ett kontrollerat andetag långt bak i strupen. Använd andetaget till att värma upp och stänga ute alla tankar, de är inte viktiga. Att andas är viktigt. Först när du känner att du stillat dig börjar du balansövningen. Hitta dig själv där du är i dag, där du ännu kan stå kontrollerat , stanna där pausa och andas innan du varsamt tar dig fram till din gräns.

Du som svajat och sneglat, vet du vad? Du har så spännande tider framför dig eftersom balansen går relativt snabbt att förbättra. Kom bara ihåg att stilla sinnet, andetaget och kroppen. Var nöjd med var du är i dag ( eller åtminstone acceptera det) och arbeta dig varsamt framåt.

Den där känslan då du står stadigt utan att svaja är oslagbar och då vet man att man kan så mycket mera än man tror.

Har ni förresten tänkt på att man kan applicera de här balans instruktionerna även på andra områden i livet ?

Yogablock på gymmet

Vi har fått yogablock till gymmet och igår var första gången det låg spridda klossar runt de olika färgglada mattorna i salen. Yogablock och infravärme, det ni ! ! Det värmer mitt yogafröken hjärta och jag såg att flera av yogisarna stöttade både här och där med klossar.

Till vårens Yogakurs kommer vi att ha stor nytta av blocken ( ni har väl anmält er? )

Så varför ska man ha yogablock?

  • Vi kommer att kunna få mer ut av positionerna när vi kan närma oss långsamt genom att förlänga armarna med klossar. Ni vet vad som händer när vi i någon position vill få ner fingrarna i golvet som stöd? Jodå vi krummar ryggen och vrider oss i vrestling positioner. Med kloss kan ryggen få vara rak och vi öppnar upp istället för stänger.

  • Har du svårt att sitta länge på golvet kan du sitta på kloss så att knäna kommer längre ner.

  • Även du som yogat länge kan ha nytta av ett block. I går hjälpte blocken dem som nästan hittat fram till hanuman pose men inte riktigt. Ett block på var sida och du kan stabilt närma dig positionen.

Det här är bara några exempel, vi kan använda dem i många olika positioner.

Har du yogat idag?

Ute vid mitt fågelbräde sitter en ekorre och äter kinderna fulla, inne i kökssoffan sitter jag och dricker hett kaffe. Påsken är över och vardagen kommer emot. Startade dagen kl 05.30 med ett vinyasa flöde som satte igång cirkulationen. Motståndet jag haft med mig hela vintern är där men jag väljer att inte lyssna. Har du yogat idag?

P.s Kan ekorrar få kolik?