Mitt huvud är rätt OK

 

img_4955

 

Måste ha varit genom trött efter arbetsveckan. Jag gick och lade mig kl 21 och tog upp mina gröna kl 6.  Det är nog det mest hälsosamma som jag har gjort idag förutom morgonyogan som jag gjorde efter frukost i dag. Yin yoga till min kropp som kändes som hundra år. Men mitt huvud är rätt ok i dag, det hjälper att sova.

Annars har jag gjort exakt ingenting, Jobbat undan några mail, varit upp till jobbet och fixat nästa veckas flyg och tågbiljetter,  handlat nödvändig mat och tyvärr ätit en halv lakritspåse. Tvättat mina vita sneakers och tänkt på att jag verkligen behöver ta mig tid att shoppa skor. Blir trött av att tänka på det. Mina fötter är breda, korta och allergiska mot tjusiga skor, t.o.m tjusiga sneakers kan vara svårt. Nu skulle jag dessutom behöva skor att vandra i Spanien med. ( när jag läser igenom texten före jag trycker på publicera knappen inser jag att ”exakt ingenting” kan vara relativt )

Spanien. Dagarna rusar fram och snart är vi där. Jag funderar på innehållet i yogapassen och kan lätt föreställa mig hur havet doftar och hur vinden känns när vi går ner till stranden på morgon…eller upp på takterassen….

Men först ska jag göra lite andra resor och det mest spännande jag ska göra nästa vecka är att påbörja min utbildning för att utvecklas i mitt coachande av ledare i förändringsarbetet. Jag tycker mycket om just den delen i mitt konsultarbete och ser verkligen fram emot att få fördjupa mig ännu mera i det samt certifiera mitt kunnande. Nästa vecka har jag också fyra olika förbättringsprojekt i kalendern samt en dag då jag står i klass med Yrkeshögskolans studeranden.  En sak är säker, i mitt jobb är det omöjligt att ha tråkigt. Konsten ligger i att vara här och nu, men den saken vet ni att jag jobbar på dagligen.

Vill ni också träna på att vara här och nu är ni välkomna till GymKampen i morgon söndag, då håller jag min YinYoga kl 19.50 ❤

 

Annonser

Längtan

 

img_5208

 

Vi har bara hunnit halvvägs in i september och jag känner redan av den välbekanta känslan av  att något saknas. Solen saknas. Värmen och känslan av att få gå barfota. Nu har mina fötter visserligen fått vandra runt i bekväma sneakers men det är ingenting i jämförelse med att kunna sparka av sig skorna och gå barfota efter jobbet. Regnet väller ner här nu och mina tankar vandrar iväg mot nästa resa.

Jag kommer som ni vet att resa med ett gäng till Almunecar för att Yoga och vandra nu i Oktober och idag är det faktiskt mindre än fem veckor fram till dess. När jag bokade mina flyg för den resan bestämde jag mig för att komma lite tidigare och stanna lite längre för att hinna vila ut också. Nå nu har jag börjat fundera på vad jag ska göra med de extra dagarna jag reserverat. Kollar kartan och kommer i håg att jag alltid varit sugen på Gibraltar, kanske är det läge för det nu ?

Sen när jag scrollar mitt FB flöde ser jag att en av mina vänner är där nu och hon har så fina bilder på klipporna och …Aporna. Saken är klar jag tror jag måste besöka Gibraltar ❤

Vad längtar du efter i dag ?

Höstens superpower boost

img_5336

Jag är inte Yogin som får (eller ens vill) gå i yogapants året runt, nej när det blir till höst letar jag fram kavajerna och tåg- och flygtidtabellerna.  Däremot skulle man kunna säga att jag är  ”arbetsmyran” vars superpower finns i yogin inom mig. Hänger ni med?

När man generaliserar yogalärare så ser man oftast en smal tjej i antingen yogatights eller stora mjuka färggranna kläder som dricker te och har armband och sånt… Inte en en medelålders kvinna i work outfit som dricker för mycket kaffe…

Ha haaa

Är ni med  ? Ni förstår att jag driver med mig själv lite nu…Men det jag egentligen vill komma till är att allt vad jag lär ut på mina yogatimmar ( som ibland faller bort för att jag reser i jobbet) det använder jag själv och har nytta av i mitt jobb.

Yogan får mig grundad och i kontakt med mig själv. Det spelar ingen roll i världen vad jag försöker förmedla med ord, i vilken situation som helst, om jag inte är här och nu. Om jag inte är hemma i min kropp och fokuserad i mitt möte med andra. Oavsett om du ska ro i land en affär, ta hand om en hög barn, vårda äldre eller övertyga på en föreläsning har du en stor fördel i att kunna betrakta tankeprocesserna som pågår i ditt huvud från morgon till kväll, kunna betrakta dem och rycka på axlarna. Ta några djupa andetag och hitta tillbaka till lugnet inom dig.

Japp det är en superpower värd att träna på !

Kl 19.30-20.30 på Torsdagar ses vi för YinYoga på GymKampen

..och vill du få riktigt lätta  fötter, slänger du kavajen liite tidigare för att dansa barfota..

Afro Power Dance kl 18.30-19.15

Min yoga idag

Idag låter jag bilderna tala. Stannar två minuter i varje position innan jag varsamt byter. Mina ögon är stängda och mina andetag djupa. Min yoga idag.

~Namaste~

💚

Midsommar

Ute river stormen och regnet piskar mot fönstren. Nerifrån köket hörs ”sommaren är kort” från radion. Uppe på vinden är yogan varm och långsam.

🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃

Glad midsommar till er ! 💚

International Day of Yoga

Dagen till ära bjuder jag på en gammal goding:

Här kommer YinYoga passet för din höft. Att jag väljer just ett höftpass beror kanske på att de flesta är så fast i höften. Många som går med knä eller rygg problem kan ha ett grundproblem med stel höft. Yogiskt sett landar vårt bagage av ledsenhet, rädslor och skuld just i höften och genom att öppna upp i höften sätter vi igång energier, kan leva lättare och känna oss gladare. Om du under passet använder dig av långa djupa andetag,kommer du också att aktivera det parasympatiska nervsystemet och slå på bromsen i din kropp och vem behöver inte bromsa? 

Börja med att sitta och andas 

bli medveten om din kropp och var du har ditt andetag

Ta den tid du behöver

Sätt dig i fjärilen, om du behöver med en kudde

så att höften kommer över knäna

Håll höften framåtroterad låt den inte rulla bakåt

Om du vill kan du fälla överkroppen framåt 

och neråt. Fötterna behöver inte vara så nära kroppen som möjlig

Ju längre bort desto mera Yin

Har du ischias kan du känna att den blir värre i den här positionen 

och bör i så fall helt hoppa över den

Samma sak om du har t.ex. diskproblem nere i ryggen ska du inte låta ryggen bli rund om du går ner

Sländan eller Dragonfly

som den heter egentligen.

Först vill jag påminna om att vi alla är olika skapta. En del kan helt enkelt inte gå ner i sländan eller komma helt ner i de olika positionerna. Det beror på hur höftkulorna ligger mot höftbenet och

hur låna lårbenshalsarna är. 

Vi tycker ofta att Vinyasan är den yogaform som triggar egot att börja tävla

eller som får egot att viska i örat du är inte bra för du är ett kylskåp

Tillsist tror du det och kommer inte tillbaka

Då har hela kärnan i Yogan gått förlorad 

Därför är det också en bra ide att hålla ögonen fast genom hela passet

Du ska titta inåt, inte runt dig

Rätt bra att Yoga hemma just med tanke på 

den här aspekten

Samma varningar gällande ischias och ländryggsproblem gäller här

Och tryck dig aldrig någonsin neråt i en position

Låt andetaget leda 

Förläng utandningen och följ med

Drakar

Jag bara älskar dem, medan jag vet att vissa av er hatar dem

Jag gillar dem för att de verkligen får igång energierna

De prövar vårt tålamod och testar vår förmåga att fokusera på enbart andetagen

Måste vi verkligen justera just nu eller kan vi bli kvar fyra andetag till

låååånga andetag

Drakarna kan också hjälpa mot ischias

Dragon split

Why Not?

Skosnöret

Samma sak här om du har ländryggsproblem 

eller ischias och var försiktig med knäna

Ingen skarp smärta någonsin

Kom ihåg det

Avsluta med en liggande twist 

och till sist shavasana

Stanna i positionerna 3-4 min, är du nybörjare kan det räcka med ett par minuter tillförst. Det här är mitt förslag på YinYoga hemma, gärna på kvällen när stressen lagt sig. Finns många andra pass och många vill använda kuddar och bolster. 

Keep it simple

Ibland vaknar jag alldeles för tidigt av att sängen är för kort och knäna värker eftersom jag inte kan sträcka mig rak i sängen och hunden ligger tvärs över sängen. Ibland vaknar jag för tidigt eftersom någon annan slamrar i köket. I dag vet jag inte vad jag vaknar av, hunden snarkar bredvid mig och i köket är det tyst. Klockan visar 05.15.

Huvudet är tungt och tanken trög men efter hand sorterar hjärnan ut viss fakta om dagen. Som att det är onsdag idag, alla som någon gång bott i det här huset är hemma just nu, jag ska till Vasa, har inte tankat bilen och…. jag går på semester i dag. Japp plötsligt sitter jag på sängkanten och tar in det faktum att det i dag är dagen då jag går på semester.

Tar fram ullmattan och sätter mig för att andas. Räknar ner andetag, börjar på 21. När jag är klar har jag hela mig själv på samma plats. Har lovat mig själv att jag får börja dagen efter min minimeditation men plötsligt vill jag vara kvar. Yogar långsamt ett pass som väcker kroppen.

Så dagens tips: börja enkelt med lätta mål som t.ex. sätt dig på mattan.

Morgonhår och semesterfeelis

Mera yoga i sommar

Med två dagar kvar till semestern drömmer jag om yoga och stillhet. Tänker utmana mig själv till yoga och meditation varje dag. Det har varit si och så med mitt varje dag nu ett tag..

Mina tankar har ibland varit flera km före mig och min kropp har inte riktigt hunnit med. Känner du igen dig?

Att ha roligt på jobbet är inget garanti för att inte bli trött, tvärtom. .. Ofta märker man inte att man blir trött då man har roligt. ( nåja sååå roligt har jag väl inte på jobbet men förbättringsarbete är spännande )

Därför blir det medvetna andetag nu ett tag framöver. Inandningen som tar mig uppåt och utandningen dom tar mig neråt.

🧘🏼‍♀️🧘🏼‍♀️🧘🏼‍♀️🧘🏼‍♀️🧘🏼‍♀️🧘🏼‍♀️🧘🏼‍♀️🧘🏼‍♀️🧘🏼‍♀️🧘🏼‍♀️🧘🏼‍♀️🧘🏼‍♀️🧘🏼‍♀️🧘🏼‍♀️🧘🏼‍♀️

Kanske är vi flera som behöver mera Yoga?

Häng här med mig i sommar så ska vi se om vi kan blåsa liv i yogabloggen.

Sommaryoga och regn

Äntligen regnar det. Imorse kl 5.30 när jag kom ut på trappan ute på ön, då stod luften stilla och fåglarna sjöng. Nu är jag redan uppe i stan, har dragit en lagom tråkig klänning över huvudet, tvingat in håret i knut och känner mig redo för dagen. Nu väller regnet ner.

Sommaryogan börjar idag kl 19.45 🍃🍃🍃🍃🍃🍃 Fortsätter det regna är vi inne i GymKampen annars ute vid Kuddnäs.

P.s Igår simmade jag efter bastun ( nåja simma är ett starkt ord)

.. och jag har tre dagar till semestern

Yoga- och vandringsresan

Om du skulle vilja hitta på något i Nykarleby en måndag, ja då föreslår jag att du flyttar dina planer till en annan dag. I går satt jag snopet utanför Brostugans cafe och googlade de cafén och restauranger som finns i vår vackra lilla stad. Resultat 0. Alla har stängt på måndagar.  Jag är varken upprörd eller  irriterad på företagarna eftersom jag nog förstår att det finns en orsak till detta och att de behöver sin vila och kanske är inte heller underlaget tillräckligt i vår metropol till stad. Men bara som ett tips till er andra.

Därför hamnade Gerd och jag i vår vildvuxna trädgård för att gå igenom programmet för resan till Almunecar. Det kommer att bli toppen, Gerd har planerat så fint program till oss. Vi kommer bl.a. att besöka Alhambra som var det sista av de moriska fästena som höll stånd mot kristenheten. Alhambra är ett nationellt kulturminnesmärke och finns på Unescos världsarvslista.

 

Vi kommer också att besöka Frigiliana som anses vara en av de vackraste vita byar i Andalusien. Vill man inte vandra runt i pittoreska byar kan man välja att tillbringa dagen på stranden t.ex. i Nerja. Trots att det är en sådan lyxbuffé som Gerd serverar oss kan det vara skönt att någon dag bara vara och då är det fritt fram.

 

Under veckan kommer det att finnas möjlighet att Yoga både morgon och kväll. Varje morgon kan starta på yogamattan antingen nere vid stranden, uppe på hotellets takterass eller inomhus vid regn. Jag har under mina år som yogalärare undervisat tre olika yogastilar men har den senaste tiden mest fokuserat på den Yoga som får Dig att må bra, d.v.s. mina klasser anpassas alltid efter gruppen och du har möjlighet att få individuell handledning. Därför har jag inte heller planerat in x antal vinyasa timmar eller x antal yintimmar eftersom jag ännu inte vet vad som får dig att må bra. Om du vill kan du alltid skicka mail till mig och berätta vad du har för förväntningar på yogan och jag tror också att du redan i din anmälan har fått sätta ner tankar om din yoga. Jag tror att det kommer att bli så bra och kom ihåg att yogan är valfri. Kanske vill du yoga bara två gånger under hela resan, det är helt OK. Kanske är du den som helst bara yogar på morgon, det är också OK. Eller kanske är du den som absolut inte vill stiga upp på morgon, då kan du välja ett kvällspass.

På hotellet finns också ett gym om du känner att du inte vill lämna din träning bara för att du har semester. Gillar du dans så kan vi också gå ner till stranden och köra ett Afro Power pass. Så du förstår på den här resan kan du välja det som passar dig bäst; ett glas sangria och poolhäng duger lika bra som en vandring och ett yogapass.

 

Det finns ännu fem platser kvar, kanske är en av dem din ?