Lucka 13

 

Varför rusar dagarna fram så snabbt, varför hinner man knappt tänka på att det snart är jul. Varför känns det som att man rusar mellan uppgifter och checkar av ”to do listor” ? 

I dag tycker att vi tar tag i den saken och sätter oss ner för att reflektera. I fem minuter, tre gånger under dagen sitter vi och bara andas innan vi fortsätter med vad det nu var vi höll på med. Om du vill kan du t.ex. lyssna på julmusik med ögonlocken fast eller så lyssnar du på underbara Adam Naas, medan du känner kroppen slappna av .

Annonser

Lucka 12

Kan du släppa allt du har för händerna i dag och bara gå iväg och göra något som gör dig genuint glad? Jag säger inte att du ska säga upp dig och köpa en biljett till Bali…jag tänker bara att det är i dag du pausar och lyssnar extra mycket på ditt hjärta ❤

~Namaste~

Lucka 11

 

En måndag med attityd ❤ det hittar vi i dagens lucka. Det här är just nu min favorit låt och finns med på min ”flygplanslista”. En flygplanslista är en lista som hjälper mig att stänga omvärlden ute och bara försvinna in i jobb, skrivande eller för all del drömmande. Kanske du också behöver en ”flygplanslista” ? Den här veckan får jag hålla den som ”tåglista” . Innan jag smiter iväg på jobb den här veckan hinner jag YinYoga med er på Måndag. Hoppas att vi ses !

 

Lucka 10

 

Andra advent

Har du börjat andas långsammare ännu, eller är du mitt i ”värsta stressen” ? Försök sitt med dig själv en stund och känna in kroppen.

 

Känn magen, ryggen och axlarna.

Känn andetagen och tankarna.

Bara sitt och låt allt vara som det är. 

 

Lucka 9

I dagens lucka hittar vi blommor 🌸🌸🌸🌸🌼🌼🌼🌼🌷🌷🌷🌷🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺💐💐💐💐

Själv tänker jag köpa en blomma till mitt kök, njuta av en ledig dag och lyssna på den här låten.

Lucka 8

 

 

Andas genom vänster näsborre :

Sätt tummen mot höger näsborre och andas långa djupa andetag bara genom vänster näsborre. Långa djupa andetag aktiverar vårt parasympatiska nervsystem och får oss att nå bromsen i vår kropp. Yogiskt sett lugnar andetagen genom vänster näsborre ner oss och andetag genom höger näsborre tillför mer energi.

Fördelar :

Hjärtverksamheten minskar
Blodtrycket sjunker
Nivån av stresshormoner sjunker och ”må-bra”-hormonet oxytocin ökar
Matsmältningen stimuleras
Vår kropp läker bättre

Lucka 7

Så här dagen efter 100 års dagen tycker jag att vi alla går ut i skogen på en promenad. Stannar andas och känner tacksamhet för vår rena natur och kommer i håg att svaret på alla frågor inte alltid är långt borta, svårt eller dyrt.

 

 

Find your teachers in the voice of the forests

unplug you can’t ignore this

wisdom of the voiceless

Remedies are bountiful and surround us

from the garden to the farthest

prayers made of star dust.

Lucka 6 Gudinnepositionen

Gudinnepositionen

  • placera fötterna brett isär och vinkla ut dem 45 grader
  • böj på benen och sjunk neråt som när du sätter dig
  • Försök få knäna att peka över tårna
  • Sträck armarna rakt upp

Yogisk kalender lucka 5

I dag vill jag bara bjuda på den här låten till alla fina Yogisar ❤

Nynna på den här om allt annat går åt pipan i dag.

 

Lucka 4

Alla kroppar bär på minnen, bra och dåliga. Det är det dåliga och det svåra som lagras i kroppen och med yogan kan man påbörja läkning.

I dag ska vi göra kamelen och öppna vi upp hela framsidan av kroppen och stärka baksidan av kroppen.

– Ställ dig på knä, spänn lårmusklerna och för låren lätt inåt, samtidigt pressar du kroppen framåt som mot en vägg.

– på en inandning sträcker du ut kroppen uppåt och bakåt. Det kan kännas skönt att stöda med händerna nere i ländryggen.

– på en utandning ta tag i fötterna eller håll hela tiden händerna som ett stöd i ryggen medan du böjer bakåt.

– på en inandning kom långsamt upp och lägg dig i barnets position.

Yogans bakåtböjningar är viktiga speciellt för dig som sitter mycket på jobbet. Vi sitter lite framåtlutade, axlarna faller framåt och bröstmusklerna blir korta och styva allt medan ryggens muskler blir töjda och svaga. När vi böjer bakåt öppnar vi upp framsidan som vanligt vis är gömd mellan axlarna. Det här kan kännas obehagligt att öppna upp och du kan känna dig lätt illamående och yr om du är riktigt fast. Var också försiktig med att tippa nacken för mycket bakåt.

Yogiskt sett så lagras sorg, rädslor och undanträngda känslor i området runt hjärtat och därför kan det till först kännas obehagligt att böja bakåt och öppna hjärtat. Att böja bakåt är också ett sätt att släppa allt skräp man bär på och våga öppna hjärtat igen så många kan också känna glädje efter att ha tränat Yogans bakåtböjare ett tag.