Yogablock på gymmet

Vi har fått yogablock till gymmet och igår var första gången det låg spridda klossar runt de olika färgglada mattorna i salen. Yogablock och infravärme, det ni ! ! Det värmer mitt yogafröken hjärta och jag såg att flera av yogisarna stöttade både här och där med klossar.

Till vårens Yogakurs kommer vi att ha stor nytta av blocken ( ni har väl anmält er? )

Så varför ska man ha yogablock?

  • Vi kommer att kunna få mer ut av positionerna när vi kan närma oss långsamt genom att förlänga armarna med klossar. Ni vet vad som händer när vi i någon position vill få ner fingrarna i golvet som stöd? Jodå vi krummar ryggen och vrider oss i vrestling positioner. Med kloss kan ryggen få vara rak och vi öppnar upp istället för stänger.

  • Har du svårt att sitta länge på golvet kan du sitta på kloss så att knäna kommer längre ner.

  • Även du som yogat länge kan ha nytta av ett block. I går hjälpte blocken dem som nästan hittat fram till hanuman pose men inte riktigt. Ett block på var sida och du kan stabilt närma dig positionen.

Det här är bara några exempel, vi kan använda dem i många olika positioner.

Annonser

Har du yogat idag?

Ute vid mitt fågelbräde sitter en ekorre och äter kinderna fulla, inne i kökssoffan sitter jag och dricker hett kaffe. Påsken är över och vardagen kommer emot. Startade dagen kl 05.30 med ett vinyasa flöde som satte igång cirkulationen. Motståndet jag haft med mig hela vintern är där men jag väljer att inte lyssna. Har du yogat idag?

P.s Kan ekorrar få kolik?

Vårkänslor

Det är inte mycket annat än ljuset just nu som skvallrar om att vi är på väg mot våren, men det räcker för att göra mig lättare om hjärtat. Det räcker för att jag ska börja vårstäda runt mig men också inom mig.  Nu sitter jag i ett nystädat kök och funderar på en vårdetox.

Jag försöker upprepa för mig själv mantrat ”Less is more” Less is more” Less i s more” ..Av erfarenhet vet jag att blir det för mycket så släpper jag allt. Därför väljer jag ut tre saker till min vårdetox:

  • Lämnar bort allt som innehåller socker. ( just nu blir det här värst, IGEN)
  • Styrketränar 2-3 ggr / vecka ( hur det hör till en detox? jo jag känner mig aldrig så detoxad som efter ett pass i gymmet, ..och det här är personligt)
  • Införa lilla yoga och meditationsstunden på morgon igen i stället för på kvällen som det nu har varit. (undantag om jag behöver starta resan före kl 6 )
  • 2-3 kvalitativt bra vinyasapass / vecka.

Det som verkligen är en förändring på den här listan är ju sockret. Men det är verkligen en nödvändighet. Jag är en riktig sockerpendlare och det finns inget mellanläge för mig. Antingen äter jag inget socker alls eller så har jag absolut inga hämningar. On eller Off, känner ni igen er i det ?

..och finns det någon som gör mig sällskap, eller är ni alla helt bekväm med er socker konsumtion ( ni hör avunden i min röst va) ?

Då händer det bra saker..

Idag funderar jag på drömmar , vad är en dröm? Hur vet man ens att man drömmer om något.?

Tror att det ibland kan kännas som ett hån för många när man uppmanas att följa sin dröm. Vadå dröm ?! Bara man har mat på bordet till kidzen och klarar livet hjälpligt, då ska man vara nöjd. Punkt.

Drömmar är ofta djupt begravda under måsten i vardagen, andras tyckande och tänkande, egna rädslor eller bara sorlet runt om oss eller för all del inom oss.

Men ibland tränger en liten skärva dröm igenom sorlet och bruset, kanske i form av avundsjuka, sorg eller längtan. I bland hopp, förväntan eller glädje. Äkta vara, äkta känslor som Du känner i ditt hjärta. Det är dit vi ska.

Det måste börja med att vi lyssnar inåt. Yoga och meditation där vi får stilla oss och öva på att lyssna på den inre rösten. Följer vi den, en liten bit i gången då händer bra saker. Tror jag.

Inte så att vi genast säljer huset och flyttar till Bali, mera som att vi säger nej till saker vi inte vill och vågar säga ja när vi vill men är livrädda.

Lyssnar du på dina drömmar eller stänger du av?

Flyget till Malaga bokat

Hinner knappt hem från en resa innan jag sitter med ett fånigt leende och har bokat nästa. Nu mina vänner har jag bokat och betalt flygbiljetter till höstens ”Yoga och vandra” i Almenucar. Bestämde mig för att resa lite tidigare och stanna lite längre. På så sätt får jag känna in hotellet och kolla var vi ska yoga o.s.v.  Sen får jag ett par dagar extra i solen.

Kopierar in det preliminära programmet för dig att läsa om du ännu tvekar, jag menar vem kan motstå denna vecka?

PRELIMINÄRT DAGSPROGRAM

19.10: Resdag. Transport från Malaga Airport till Almuñécar. Incheckning på hotell.
20.10: Yogapass. Tapasrunda i Almuñécar för att bekanta oss med stan. Dag på stranden/vid poolen? Middag Victoria Playa. Flamencoshow på kvällen för den som vill.
21.10: Yogapass. Vi vandrar längs kusten Almuñécar – Marina del Este – La Herradura (ca 10 km t/r). Stopp för lunch/tapas. Eftermiddag/kväll egen tid. Middag Victoria Playa.
22.10: Yogapass. Vi går en lätt vandring i romerska fotspår i Almuñécar och avslutar den med vinprovning hos Ana och Carlos på Vinocoteca La Princesa. Middag Victoria Playa. Kvällsprogram på stan.
23.10: Yogapass. Stadsvandring Granada inkl Alhambra (heldag 9 h) Alhambrabiljetter bör bokas på förhand, senast 3 mån. Middag Victoria Playa.
24.10: Yogapass. Nerja & Frigiliana (halvdag), en av Spaniens vackraste pueblos blancos (vita byar), med tid för lunch/tapas. Egen tid. Middag Victoria Playa.
25.10: Yogapass. Lunch Victoria Playa. Vandring till Pico de Lopera för den som önskar/orkar. Middag på Playa Cantarriján.
26.10: (Yogapass). Lunch Victoria Playa. Utcheckning. Transport till Malaga Airport.

Det ska bli så roligt att planera Yogatimmarna. På FB har vi en grupp för alla som är intresserade av resan, kom med där och skriv fritt önskemål om yogan eller något annat.

Semester känsla i vardagen

Småspringer upp till tredje våningen efter ett pass i gymmet. Landar ute på balkongen med en vattenflaska och ser ut över havet.

Hur gör man för att ta med sig den här känslan i vardagen? Kan nån snälla knäcka den koden! Ibland tror jag att jag har löst gåtan men sen hittar jag mig själv fast i stressträsket igen.

Jag har 24h som alla andra..

I vår ska jag satsa extra mycket på min styrketräning. Den som alltid alltid varit med mig, längre än yogan t.o.m. Yogan som är en självklar del av min vardag men styrkan som tyvärr fått lämna då jag tyckt att jag inte hinner.

Nu är det färdigt med ”hinner inte” tänket. Jag har 24h som alla andra, behöver bara välja att använda dem annorlunda.

Hur tänker du med din träning ? Tänker du också styrketräna i vår så hoppas jag att vi ses på GymKampen 💪🏼

Do your practice

Semester. Första dagen går vanligtvis ut på att skaka av sig jobbet. Så även denna gång. Här på Gran Canaria regnar det och blåser men jag sitter inlindad i badrock, med en kaffe och kunde inte bry mig mindre. Jag är ledig.

Har rullat ut yogamattan, ska fixa ryggen och huvudet. Går snabbare att komma i semestermood på mattan.

Det får vara dagens semestertips:

Do your practice and all is coming 🧘🏼‍♀️

Yogaresan

 

water-2045469_960_720

 

Det bästa jag vet är Yoga, det näst bästa är att vara ute i naturen och röra på mig. Sen kommer naturligtvis god mat och ett gott vin. Spanien kommer också högt upp på min ”det bästa jag vet” lista med solen, värmen och språket. Varje höst fryser jag, blir trött, gnällig  och rymningsbenägen. Jag tror helt enkelt inte att det är meningen att jag ska bo i ett kallt land. Den här hösten blir annorlunda den här hösten har jag en verklig pärla att se fram emot.

Du behöver inte ha lång yogaerfarenhet för att komma med på resan och inte heller behöver du vara en ”vandrare” ( vad nu en sån kan vara). Det är en perfekt resa för dig som vill ha en nystart och få en chans att starta hösten med Yoga. Förhoppningsvis får du rutinen med dig hem och kan förändra hela din höst. Det enda du behöver är din kropp och ditt andetag.

Du behöver för all del heller inte yoga på den här resan, du klarar dig också undan med vandring, tapas, sol och lite vin. ( men jag tror att även du som kommer med som sällskap till en yogi nog kommer att testa åtminstone ett pass…)

 

Här kan ni gå in och läsa om resan samt anmäla er.

 

Gissan om jag ser fram emot höstens resa till Almuñécar!

 

 

 

Skrivarakademin

img_2403

 

Jag skrev så mycket och så snabbt för hand i går att det nästan känns i min högra hand idag…Vi hade skrivövningar varvat med diskussioner hela dagen.

Monika Fagerholm jämför regelbundenheten i att sätta sig ner och skriva varje dag med regelbundenheten i att sätta sig och meditera varje dag och det är något som jag kan relatera till.  När man mediterar är det så svårt i början men sen blir det lite lättare och till sist är det enkelt att hitta platsen i det inre rummet. Samma sak händer om man skriver en stund varje dag. Det blir bara lättare och lättare att hitta in i världen du skapar. Hon vill förövrigt att vi inte ska se på vårt arbete som en text, hon talar bara om vår värld.

Med ny inspiration ska jag ta mig själv i örat och verkligen skriva mina 23 minuter om dagen. Monika berättade om någon som skrev sitt råmaterial på metron 10 min varje dag, jag sitter ju antingen på flygfält eller tåg rätt ofta så den tiden kunde utnyttjas bättre. Som det är nu så jobbar jag och förbereder presentationer under restiden, ha haa farväl till det, så om ni tycker att jag börjar prata goja på mina föreläsningar beror det alltså på att jag besökt min ”värld” under resan i stället för att förbereda mig.

I dag är jag hemma och fixar saker som behöver fixas i den vanliga världen. Tvättar kläder, umgås med familjen, tittar på fåglarna och förbereder nästa vecka.