Yvonnes tre framsteg i Yogan

 

12974384_518453238342623_7031471667624455242_n

De små viktiga sakerna

 

Yvonne skrev en kommentar på min Fb sida Yogateket i veckan som jag vill lyfta fram och dela med så många som möjligt.

”mitt flitiga yogande under de senaste månaderna har gjort att jag klarar tre saker som jag inte kunde förr – att få hälarna i golvet under nedåtgående hunden, att lyckas hålla händerna platta mot golvet (ajjj, vad det har varit svårt att trycka ner området mellan höger tumme och pekfinnger) och att få fram höger ben till ”lunge” från trebenta hunden (vänster får jag fortfarande steppa lite extra med). Och jag tycker faktiskt att det är ganska vilsamt att stå i nedåtgående hunden, men jag undrar hur det ser ut, det vet jag ju inte själv

Små saker som kan vara så jobbiga men flera av dem så viktiga. Nu tänker jag t.ex. på hur du håller din hand mot mattan. Ibland känner jag mig som en grammofonskiva när jag för tusende gången säger ingen luft mellan handen och mattan och aktiva fingrar, aktivt pekpinger. Men jag säger det varje gång för att att jag ser en hand som stöder helt eller delvis med den del av handen som är närmast handleden. Risken är stor att du får ont i dina handleder och sen tycker att yoga inte passar.

Den älskade nedåtgående hunden. Hälar som kämpar net mot mattan och händer som flyttar lite på sig för att få ner hälarna i mattan. Hälarna måste inte ner i mattan genast du börjar yoga. Rätt avstånd från början. Ner i barnetsposition sträck fram händerna, limma fast, tårna i mattan och upp i nedåtgående hunden. Ditt avstånd. Låt det ta tid, andas och var nöjd. En liten bit i taget, stadigt framåt. Yvonne har yogat till och från i tio år och beskriver dem såväl, yogans små viktiga framsteg.

Andas in, sträck upp höger fot, lyft blicken till händerna och stig fram med höger fot. Låter så enkelt men vem har sagt att du ens får fram höger fot till händerna. Jag brukar säga när något är långt borta, att andas och visualisera…Gör rörelsen så mjuk du kan och använd andetaget. Det där andetaget. För mitt i hela rumban ska man andas och låta andetaget leda. När hela kroppen får en att flämta. What ?!

Allt det här som är så viktigt. Viktigare nog än den kråka vi just nu t.ex. jobbar med. Men även kråkan fyller sin funktion. Våga testa, våga närma dig utmaningar men ett leende och nyfikenhet. Grunden, flödet och andetaget tillsammans med glädjen i att testa gränser och vara nöjd. Vinyasa Flow.

I yogan som i livet, rätt från början, tålamod, noggranhet och framsteg.  Tack Yvonne för din kloka kommentar.

2 thoughts on “Yvonnes tre framsteg i Yogan

Kommentera

