Mediyoga passet 

Här kommer MediYoga passet jag lovat Arbis Yogisarna.  Sitt eller ligg först och andas långa djupa andetag. Fyll hela magen, fyll bröstkorgen allt vad som ryms. Andas sedan långsamt ut, sänk bröstkorg sänk magen. Vänta på nästa andetag, låt kroppen bestämma, vila i pausen till nästa andetag. Ligg så och andas medvetet så länge du behöver. Kom sedan upp och sätt dig med fötterna på rad, landa sittande och låt andetagen hitta samma långsamma rytm.

Kom ihåg att du inte kan sitta på golvet långa stunder om du har riktigt ont i ryggen, då passar en stol bättre.

Lyft upp armana i fem före ett och sitt så med långa djupa andetag.

Flytta händerna till vristen framför dig flexa framåt och för fram bröstkorgen på inandning, flexa bakåt till raka armar på utandning. Försök håll huvudet stilla. Kan göras lika bra på stol.

Ställ dig upp och fäll framåt, låt överkroppen bli tung, nacken lugn. Andas långa djupa andetag. Kom ner till sittande med fötterna på rad eller på stol, lyft upp händerna på axlarna, armbågarna utåt och rotera kroppen på inandng till vänster tills du känner motstånd och på utandning till höger. Vila. Sen lyfter du händerna tillbaka och böj överkroppen till vänster ner mot golvet  medan höger armbåge kommer upp mot taket, andas ut och böj över till höger. Fortsätt så och avsluta sen med en stunds vila. Sätt dig sedan med båda benen rakt framför dig, andas in sträck upp ryggraden, andas ut och fäll framåt. Låt nacken bli lugn och dra långa djupa andetag. Vila.

Kom ihåg att aldrig göra sittande framåtfällningar med båda benen raka om du har en disk som bråkar.

Avsluta med nackrullningar där du sänker hakan mot bröstkorgen och ritar en cirkel mot din vänstra axel, lyft sedan hakan och rita i luften över till höger axel, om det känns ok kan du fälla huvudet bakåt och göra cirkeln större. Har du nackproblem rita endast pyttesmå cirklar. Andas in när du lyfter hakan och andas ut när du sänker. Byt sen varv.

Sist men inte minst, andningsmeditationen där du andas in genom vänster näsborre, täcker den och andas ut genom höger. Andas in genom höger, täcker den med ett finger ker och andas ut genom vänster. Andas in genom vänster, täcker och andas ut genom höger. Fortsätt så.

Lägg dig sen raklång och känn Prana hitta sin plats i din kropp.

~Namaste~

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s