21 dagar vegan


img_8292Kommer jag att kunna träna som förut utan ägg och mjölk? 


Jag är i dag en Pescovegetarian som inte äter kött eller kyckling men har fortsatt äta fisk och skaldjur i kombination med mjölk och ägg. Hittade definitionen på Icas sida. Det är där jag är i dag. Orsaken till att jag inte äter kött är till största delen att jag helt enkelt har fått obehag för att äta djur. Kommer ni i håg när det stod i tidningarna om den där nålen man hittat i en köttbit? Det var ungefär det som fick bägaren att rinna över för mig. Att vi äter kött från någon som har varit så sjuk att den fått antibiotika. Jag menar vi äter dels kött och dels en massa ämnen som djuret är uppfött på, men vi har ingen aning. Samtidigt blir det ju allt tydligare att det inte finns några fördelar med att äta kött egentligen. På riktigt. Vi är bara fast i tron att utan kött så överlever vi inte…Jag minns en annan gång när jag blev smärtsamt medveten om att jag inte vill äta kött. En tidig morgon på väg till jobbet då på sjukhuset körde jag efter en slaktbil, ni vet de som transporterar kossorna och grisarna….Det kändes i hela mitt hjärta och jag var ledsen hela dagen. Ja men jaa visst har jag sett såna bilar förut men det där var ett sådant ögonblick som man minns. Så redan då hade jag ett problem med att äta kött. ( Ok nu vet jag att flera av er skrattar åt mig..)

Nu tänker säkert nån att hur kan du då äta lax som är fullt av Gud vet vad? Ja …den frågan har jag också funderat på och jag känner allt oftare att jag verkligen inte vill ha lax så snart ryker väl den också. Men jag tror inte på att lämna bort något bara för att passa in under ett visst begrepp eller för att nån annan tycker så. Det måste nog komma från mig och min vilja att äta det som är bra för just mig.

Därför är det ju lite konstigt nu att jag hoppar på Vegan i 21 dagar utmaningen men tänker att det kan vara nyttigt att testa. Varför inte liksom? Så att jag kan se om jag mår bättre eller om det bara är allt för jobbigt med tanke på mina resor och min vardag. Det här är också ett sätt att bryta invanda mönster och inse att man inte dör av att tänka och göra annorlunda. I mitt kylskåp finns redan allt som en vegan behöver och den mat vi gör hemma är vegansk eftersom min dotter är vegan. Så i praktiken äter jag till en del veganskt redan. I restaurangen på mitt jobb serveras varje dag ett vegan alternativ vilket jag alltid väljer.

Ja. Det kan hända att det inte går som jag tänkt och jag vet att om jag är hungrig på ett hotell där allt är oveganskt, ja då tror jag nog att hungern går före men som sagt det här är bara en test så vi får se hur det går….

..och hur ska det gå med min träning, komer jag att orka med ny kost?

Så är ni med mig och kanske t.o.m. deltar själva och utmanar er:  21 dagar som vegan?

2 thoughts on “21 dagar vegan

  1. Jag funderar på en dag i veckan som vegan, 21 dagar blir nog lite väl häftigt för mig… Och då infann sig frågan vad jag ska hinka in efter träningen när inte ”whey protein” funkar? Har du något bra förslag? 🙂

    Gilla

    1. Jag har svårt att svar dig på det då jag själv aldrig har tagit proteindrinkar. Kör bara på mat och smoothies. Tror dock att det finns veganproteinpulver fu kan göra en shake av med typ havremjölk.

      Lycka till 👍🏻 få se om min utmaning också blir färre dar än planerat….

      Gilla

Kommentera

