Äta ute som Vegan

Dagarna rusar fram och jag äter fortfarande veganskt. Härom dagen åt jag ute hela två gånger och lyckades bli mätt båda gångerna. Jag vet att många har problem med det sociala och att familjen blir grinig av att de äter annorlunda. Det är vanligt att man väntar på att det ska gå över och att man tycker det nog bara e nå pjasas. (dialekt för larvigt).

Jag kan verkligen inte säga att jag inte har stöd. Hela familjen äter veganskt hemma och på jobbet (Campus Allegro) finns det som sagt ett veganskt alternativ varje dag. När jag tillsammans med kollegorna skulle äta lunch på Selma i Vasa hade min kollega ringt dit på förhand och frågat om hennes veganska vän blir mätt hos dem. Alltså så omtänksamt och när vi kom dit visade de mig vad allt jag kunde äta av på buffén och jag fick en god varm linssoppa. På kvällen träffade jag mina vänner på O`learys i Jakobstad och kunde välja mellan tre vegan rätter och en förrätt. Inte illa. Det är faktiskt så att jag glömmer att det är något speciellt med mitt sätt att äta just nu.

På Friends and Burgers finns det också en veganburgare och om man vill, har de en vegansk majonnäs. Om det är så att du är vegan, vrålhungrig och måste äta ute blir du hur lycklig som helst över sånt och struntar i att det inte är direkt hälsosamt. På asiatiska restauranger kan du också nästan alltid bli mätt och de har vi många av i Jeppis.

Min bubbliga mage bubblar nog till en del vidare men jag tror att jag vet vad det beror på nu. Eftersom jag ätit vegetariskt men fisk, är min mage van med mycket grönskaer och bönor. Det min mage inte är van med är alla dessa kolhydrater jag äter nu. Jag brukar inte äta pasta, ris eller bröd och det gör jag nog varje dag nu. Jag tror att det är kolhydraterna som gör min mage bubblig. Ska i helgen sätta mig ner och planera bort onödiga kolhydrater från kosten så ska vi se om det blir bättre. På tisdag ska jag på matlagningsdemonstartion till vegana, hoppas på många bra tips.

Om jag ser fram emot att det tre veckorna tar slut? Jag vet inte…åtminstone kommer inga mejeriprodukter tillbaka i min kost och naturligtvis inte kött men fisken sörjer jag verkligen.

One thought on “Äta ute som Vegan

  1. Vegankost kan vara något av en utmaning har jag förstått. 🙂 Hoppas du har rätt om bubblet i din mage, så det lugnar sig. Gäller att lyssna 😉 Önskar dig en trevlig helg! Kram på dig!

    Gilla

Kommentera

