Funderingar om yoga och yogalärare

 


Bilden är inte från just den här yogatimmen, den är fotad på Studio Z

 

..and then we are going to stand on our heads for two minutes..

Det är jag som har vågat mig in på en yogatimme i en annan stad och har noll koll på hurudan timme jag anmält mig till. Rätt länge är det bara jag och en annan tjej som sitter på våra mattor och väntar innan en sista tjej kommer in rusande och rullar ut sin matta.

Läraren talar engelska och gör också själv hela yogapasset framme på sin matta. Timmen är avancerad trots att det inte ingår någon form av assistans.

När jag går till hotellet faller snön ner och jag går och tänker på yoga och på hur olika timmar och lärare kan vara. Jag tänker på diskussionen som hela tiden går om vad som är yoga och vad som inte är yoga. Om man ska ha en egen lärare som man följer överallt och är man i slutändan inte sin egen guru….

Jag tänker att lycklig är den som har en sådan lärare men det har inte varit min väg. Jag har och har haft lärare men flera olika som alla har betytt olika saker för mig under min yogaväg. Alla har lärt mig något om mig själv och något om hur jag själv är och vill vara som lärare.

Jag tänker på hur viktigt yogalärarutbildning är och hur viktigt det är att man ser sina yogisar. Min egen personliga uppfattning om yoga har ändrats över tid och med erfarenhet. Jag vet att det i yoga inte finns något rätt och något fel (trots att många hetsigt för just den diskussionen)  och att yoga är att utvecklas andligt. Det som passar för dig kanske blir helt fel för mig o.s.v. För mig har det varit viktigt med den fysiska delen av yoga för att kunna komma ner i kroppen närmare mig själv och jag har faktiskt den sköna blisskänslan i kroppen där jag vandrar mot hotellet.

 

Skulle jag gå på den här timmen en gång till ?

..Jodå, förmodligen..jag gillade diskussionen som jag hade med mig själv under passet…

Jag ler för mig själv trots att snön väller ner i maj för jag är så jäkla nöjd över att för en tid kunna fokusera helt på min egen yoga och ännu mera djup och utbildning.

Kommentera

