Man kan inte vara dålig på Yoga


Hur går det med era solhälsningar? Här går det faktiskt bra, jag lyckas stiga upp varje morgon utan att tänka negativa tankar och jag lyckas genomföra tio solhälsningar utan att tänka att jag inte vill det. Ett visst motstånd finns kvar men när jag väl ställer mig på mattan gör jag faktiskt varje position här och nu. Att röra sig i takt med andetaget på morgon när kroppen är helt ”ny” känns som att verkligen upptäcka hur man mår och att kunna påverka hur dagen blir. Jag försöker tänka att varje position i solhälsningen är lika viktig. Hinner inte mitt andetag med väntar jag in det eller tar två andetag så att jag hinner i kapp. Inandning som leder uppåt och utandning som tar mig neråt.

Idag vill jag påminna er om att man inte kan misslyckas i Yogan, man kan inte vara dålig på yoga. Har du t.ex. gjort solhälsningarna bara två dagar denna veckan är det inte ett misslyckande, det är toppen! Känn inte att du ramlat av och nu är det försent. Allt är bättre än inget. Du yogar för dig själv, inte för någon annan.

Men. Disciplin är inte bara tråkiga rutiner som man kan tycka redan då man läser ordet.  För mig är disciplin och rutiner så mycket mera, det är egentligen det som möjliggör allt annat kreativt och roligt. Skulle jag inte hålla mig till mina rutiner disciplinerat så hade garanterat min energi gått åt till att planera om, känna mig stressad och missnöjd. Nu mår jag bra och kan dessutom använda min energi till mer kreativa saker än ältande. Så vad jag vill säga med det är att disciplin kan vara en möjlighet inte ett tvång.

Min arbetsvecka har varit en vanlig arbetsvecka då jag rört mig mellan Jakobstad och Nykarleby, kanske därför det gått så bra. Fr.o.m. nästa vecka och framåt är jag periodvis på resandefot och det är då det blir en utmaning. Trånga hotellrum är inte det bästa stället att yoga på men det går. När jag tänker efter är det inget nytt, jag har ju under många år nu yogat i skrubbar. Sen ska jag passa på och yoga för andra lärare när jag nu får chansen.m Hösten är här men jag känner mig mer avslappnad än vad jag brukar göra den här årstiden då alla utbildningar kör i gång och livet går i hundra. Vågar jag skriva ut det ens, ..att jag inte är stressad? Bäst att knacka i trä.

Till sist vill jag verkligen veta hur det går för er ? Flera har skrivit i kommentarsfältet på Fb att de är med mig i utmaningen och några har berättat det efter yogatimmarna.  Är ni fler där ute som yogar med mig i  Oktober?

Jag är nyfiken på dessa saker:

  1. Yogar du på morgon eller får det vänta till kvällen?
  2. Tio solhälsningar eller fem?
  3. Har du testat Metta meditationen?
  4. Har du någon rolig fråga till mig ?

 

Ha en riktigt skön helg alla !

 

Kommentera

