Bilder från Yoga- och vandringsresan

Så hur hade vi det på Yogaresan, blev det så som vi tänkte och blir det flera resor?

Nu har det gått två veckor sen jag kom hem och det det börjar bli dax att dela reseminnen med er. Bilderna är fotade med min eller någon av deltagarnas telefoner. Måste erkänna att jag inte riktigt vet vem som tog vilken av yogabilderna längre eftersom vi har en Whatsup grupp där vi fritt delar bilderna med varann. Så tack till dig ❤️om du hittar din bild här.

Vi blev ett tight gäng som redan planerar vår reunion yogahelg här i Österbotten.

För mig är det viktigt att hinna tänka. Det var någon som frågade mig vad jag skulle göra där när jag reste nån dag innan och stannade lite längre. Jag svarade att jag skulle tänka. Att kunna titta på alla tankar färdigt och släppa i väg dem, tills det är helt stilla och lugnt. (Det är då de verkliga insikterna vågar sig fram) att kunna sitta och stirra på vattnet medan jag andas in och andas ut…Det är det som gör att jag har något att dela med andra. Så innan deltagarna kom var det just det jag gjorde och när de reste satt jag och gjorde samma sak med hjärtat fullt av glädje.

I Almunecar finns en gammal stadsdel, med trånga gator, mysiga torg och oväntade detaljer. Bakom hörnet kan man träffa pratsamma spanska tanter och blir du sugen på ett glas rött är det bara att kliva in i en mysig Bodega och bli serverad Tapas till.

En av dagarna besökte vi Magiska Alhambra. Vår guide Eduardo berättade med inlevelse om moriska Nasriddynastin och Sultanen. Palatset och trädgårdarna där viskar nästan sin historia till dig när du vandrar mellan pelarna. ( ok Eduardo viskade inte i våra öron han talade ivrigt och intensivt men det fanns en volymknapp 😂)

Alla solnedgångar och soluppgångar. Det är speciellt att se solen gå upp varje dag och att sedan se den gå ner. Här och nu.

Strike a pose i Nazrid Garden i Vélez de Benaudalla.  Personligen tyckte jag mycket om att vandra i trädgården där vattnet flödade i små kanaler och vattenfall.

Al-Andalus gardens were designed to provide men and women five main benefits: spiritual (because the garden is the earthly vision of Paradise), aesthetic (the generated landscape stimulates all the senses and inspires artistic creation), psychological (the ambience invites contemplation, relaxation and rest), botanist and scientific (an ideal place to adapt and cultivate species brought from far-away lands) and nutritious (the vegetable garden, an essential part of any Nasrid garden, was the area for growing aromatic plants, condiments, fruit trees and vegetables).

Vi hade gissat på att hälften skulle yoga på morgon och hälften på kvällen lite beroende på om man var morgon- eller kvällsmänniska. Kanske skulle någon bara vilja prova ett eller två pass o.s.v. Där hade vi fel. Dessa fina kvinnor och en man, de rullade en efter en ut sina mattor nästan varje morgon och varje kväll.

På programmet fanns Vinyasa, YinYoga och MediYoga. Alla testade allt och gjorde det som kändes okej. Som jag saknar det där taket nu om morgnarna när jag ensam sitter på ullmattan i mitt yogahörn.

Dessa lampor hängde i taket på den fiskrestaurang vid stranden som hela gänget gick till en kväll. Annars ingick middagen på hotellet i priset men just den här kvällen ville vi festa till det. Maten på hotellet var helt OK, fördelen med en buffe är att du genast får mat och att du ser vad du har att välja mellan. För mig som inte äter kött var utbudet också helt OK . Varje dag fanns det gott om grönt och sallad.  Lampor i samma stil kunde man sen köpa hem från en affär som vi hittade i gamla stan.

Under resan vandrade vi en dag  längs med kusten och just den dagen var mindre trevlig för mig som är extremt höjdrädd. Så där på riktigt. Så att man ser knäna skaka. Jag vet inte hur jag hade kunnat missa den detaljen, hur kan man liksom fara på en vandringsresa och inte förstå att man ska vandra på hög höjd. Kanske hade jag haft så fullt upp med att planera yogan och sånt att jag inte ens tänkt tanken ? Det kändes liiite dumt att inse det när stigen börjar klättra och det går rakt ner på andra sidan. Enbart tack vara coachande medvandrare kom jag mig därifrån. Det ska dock erkännas att jag var så stolt över just den saken att jag övervägde att göra det på nytt.

Härligt gäng pausar i trappan. Redan under den första dagen när alla presenterade sig kort insåg jag att det här blir en givande vecka. Klocka kvinnor och en man diskuterade, skrattade, yogade och vandrade.

Gör vi det igen, Yogar och vandrar?

Absolut gör vi det igen, planeringen har redan börjat!!