Yogateket, hitta yogatimmar och workshops

13087411_523645461156734_2170294813733876137_n

Höstens yogatimmar:

Måndagar GymKampen kl 19.45 Vinyasa Flow

Torsdagar GymKampen kl 19 YinYoga

Marica Hinders Yogalärare RYT 200h Yoga Alliance certifiering med Gabriel Azoulay , samt medicinsk yogainstruktör utbildad på Institutet för Medicinsk Yoga i Stockholm.
Kontakt: yogateket@gmail.com

blogger-image-2128213134

Medi Yoga är ett kraftfullt och enkelt redskap mot stress, utbrändhet och andra obalanser. Det handlar om att skapa djupgående balans mellan kropp, sinne och själ. Regelbunden yoga ökar förmågan att lyssna inåt och öka medvetenheten om vad som händer i kropp och sinne. Det innebär att man personligen tar ett aktivt ansvar för sin hälsa. Medi Yoga är en terapeutisk form av den klassiska Kundaliniyogan, som är minst 5000 år gammal ursprunglig yoga från norra Indien och Tibet. Det är en kraftfull yogaform där andningen är central Det är enkla, mjuka lugna och inkännande kroppsövningar, effektiv andnings- och koncentrationsteknik, djupavslappning och meditation. Yogapassen är utformade så att alla, utifrån sina egna förutsättningar, ska kunna utöva dem.

Yin Yoga är en långsam yogastil som påverkar bindväv, ligament och kroppens inre organ. Yogapositionerna är enkla, kan göras av alla, och utförs alltid liggande eller sittande. Vi stannar i en position i flera minuter, samtidigt som vi övar på att vara här och nu. Yin Yoga är ett bra komplement till annan fysisk träning. Yogan öppnar kroppen och låter Prana (livsenergi) få sprida sig i kroppen.

Yin joogassa tehdään pitkäkestoisia, passiivisesti venyttäviä asentoja, joissa ollaan liikkumatta useiden minuuttien ajan. Yin joogassa on tarkoitus avata sidekudoksia, joita on joka puolella kehoa –  mutta varsinkin nivelten ympärillä. Sidekudosten tehtävä on kirjaimellisesti pitää keho kasassa. Sen takia ne eivät veny lyhytkestoisissa ventyksissä, vaan vaativat pitkäkestoisia venytyksiä. Yin joogassa asennoissa ei ole tarkoitus mennä omaan maksimivenytykseen, vaan olla vaan rentoutuen erilaisissa istualtaan tai  makuulta tehtävissä asennoissa, jolloin sidekudosten avautuminen pääsee pikkuhiljaa tapahtumaan. Harjoitukset tehdään rauhallisesti, tietoisesti hengittäen ja painovoimalle antautuen. Ne ovat meditatiivisia ja restoratiivisia – kehon omat voimavarat palauttavia – ja opettavat hellittämään ja päästämään irti, jolloin pääsee jatkuvan tekemisen ja suorittamisen maailmasta puhtaan olemisen ja hyväksymisen tilaan: tulee läsnäolevaksi omassa kehossaan.

 

Vinyasa Flow är en fysisk form av Yoga där vi tränar styrka, flexibilitet, balans och närvaro i dynamiska sekvenser. Andetagen leder våra rörelser och vi stannar upp i fördjupade positioner där vi jobbar med teknik och placering. Passet avslutas med shavasana, yogans avslappning.

Vinyasa tarkoittaa hengityksen tahdittamaa liikettä, ja vinyasa flow -joogassa liikutaan asennosta toiseen sisään- ja uloshengityksen rytmittämänä. Vinyasa flow -joogassa liike on virtaavaa ja rauhallinen hengitys toimii oppaanasi läpi flow-joogaharjoituksen. Tunneilla kehittyy voima, kestävyys, liikkuvuus ja tasapaino. Hengitystä käytetään myös luomaan kehoon lämpöä, joten tunnilla tulee varmasti lämmin.  Tunti päättyy aina savasanaan eli loppurentoutukseen.

Annonser